Maatregelen
Aangezien de partijen de benaming van elke maatregel zelf hebben gekozen, wordt de tabel met maatregelen voorgesteld in de taal van de partij.
Voorstelling
De korte beschrijving van elke maatregel wordt door de partij gekozen en wordt dan ook in de taal van de partij weergegeven.
De maatregelen zijn onderverdeeld in acht categorieën. Elke partij heeft zelf gekozen tot welke categorie elk van haar maatregelen behoort.
De maatregelen die in de doorrekening zijn opgenomen, vallen uiteen in twee groepen: de maatregelen die door het Federaal Planbureau (FPB) zijn doorgerekend en de maatregelen die niet konden worden doorgerekend. Elke maatregel, al dan niet doorgerekend, wordt beschreven in een technische fiche die toegankelijk is door op de betrokken maatregel te klikken. De technische modaliteiten vallen, net zoals de korte beschrijving, onder de verantwoordelijkheid van de partij.
De tabel met maatregelen in de modellen geeft voor elke maatregel aan welke modellen zijn ingezet om de impact van de maatregel te berekenen. De tabel met niet-doorgerekende maatregelen geeft toegang tot de fiches, die de redenen vermelden waarom de maatregel niet kon worden doorgerekend. Benadrukt moet worden dat het feit dat een maatregel niet is doorgerekend te wijten is aan de beperkingen van de door het FPB gebruikte methoden en modellen en het ontbreken van statistieken. Dit impliceert geenszins een waardeoordeel van het FPB over de relevantie van een maatregel of de opportuniteit van de uitvoering ervan.
Door politieke partijen ingediende maatregelen die niet binnen de reikwijdte van de doorrekening vallen, zijn niet opgenomen in de lijsten van maatregelen. In voorkomend geval is het aan de politieke partij om over deze maatregelen te communiceren.
Aangezien de maatregelen meerdere effecten kunnen genereren, werden verschillende modellen ingezet voor de doorrekening. Elk van de modellen heeft zijn eigen kenmerken en toepassingsgebieden en geeft een verschillende toelichting.
HERMES, QUEST, EXPEDITION, HINT, LASER, PLANET, CASMO, ARTELYS CRYSTAL SUPER GRID (ACSG), acht tot de verbeelding sprekende namen om onze modellen aan te duiden:
- HERMES berekent de macro-economische impact van de maatregelen en de impact op het begrotingssaldo en de overheidsschuld,
- QUEST wordt gebruikt om de impact op lange termijn van structurele maatregelen te simuleren,
- EXPEDITION meet de impact van de maatregelen op de verdeling van het beschikbaar inkomen,
- HINT brengt de herverdelende effecten van prijsmaatregelen in kaart,
- LASER evalueert de effecten op het arbeidsaanbod van maatregelen die het beschikbaar gezinsinkomen beïnvloeden,
- PLANET wordt gebruikt om de impact van maatregelen op mobiliteit en transport te berekenen,
- CASMO berekent de impact van maatregelen op de samenstelling van het wagenpark,
- ACSG laat toe de effecten te analyseren van maatregelen met betrekking tot het elektriciteitsproductiepark.
Niet alle modellen zijn geschikt voor het doorrekenen van alle maatregelen. De ‘’ wijst erop dat de impact van de maatregel in rekening werd gebracht in de resultaten van het model.
DéFI | |
---|---|
2. Arbeidsmarkt (incl. werkloosheid) | |
204 | Doubler le nombre de chômeurs en formation |
4. Gezondheidszorg, invaliditeit | |
402 | Créer un mécanisme d'intervention majorée lié aux revenus (pas de paiement de ticket modérateur) |
Ecolo | |
---|---|
1. Fiscaliteit en parafiscaliteit | |
109 | Taxation du kérosène |
110 | Donner plus de moyens à l’administration fiscale et à la justice |
111 | Garantir la transparence et l’accès aux informations pour rendre la lutte contre la fraude fiscale plus efficace et en particulier vis-à-vis des paradis fiscaux |
112 | Lutter plus efficacement contre la fraude à la TVA et d’autres pratiques spécifiques |
2. Arbeidsmarkt (incl. werkloosheid) | |
204 | Réduction collective et concertée du temps de travail |
7. Overheidsinvesteringen | |
703 | Programme d’investissements publics : Investissements pour la mobilité (SNCB, INFRABEL, STIB, TEC) |
8. Energie, mobiliteit, milieu, klimaatverandering | |
805 | Lutte contre le gaspillage alimentaire |
Groen | |
---|---|
1. Fiscaliteit en parafiscaliteit | |
116 | Meer slagkracht voor fraudebestrijding bij de bevoegde diensten |
117 | Meer transparantie legt fiscale en sociale fraude bloot |
118 | We dichten fiscale lekken naar belastingparadijzen |
Les Engagés | |
---|---|
1. Fiscaliteit en parafiscaliteit | |
104 | Engagement de 3000 agents supplémentaires pour lutter contre la fraude fiscale |
105 | Réduction du taux de cotisation patronale par un élargissement de son assiette aux amortissements |
2. Arbeidsmarkt (incl. werkloosheid) | |
205 | Droit à l’emploi |
8. Energie, mobiliteit, milieu, klimaatverandering | |
802 | Mix énergétique : développement des 'quatre quarts' |
803 | Taxation du kérosène et fiouls lourds (avions et bateaux) |
MR | |
---|---|
5. Economisch beleid (industrie- en mededingingsbeleid, O&O) | |
503 | La réduction du taux facial des cotisations patronales à 20 % pour les salaires les plus bas au sein de chaque entreprise |
N-VA |
---|
Alle maatregelen zijn doorgerekend |
Open Vld | |
---|---|
2. Arbeidsmarkt (incl. werkloosheid) | |
211 | Invoering van een (peri)menopauze-beleid om de kans op uitval/burn-out te verminderen en de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt te versterken. |
212 | Systematische controles op onvrijwillig karakter van werkloosheid bij SWT |
3. Sociale bescherming (incl. pensioenen) | |
302 | Misbruiken van de detacheringsrichtlijn op vlak van uitzendarbeid beter opsporen en bestraffen |
4. Gezondheidszorg, invaliditeit | |
403 | Opsporen en aanpakken van overmatig voorschrijven van afwezigheidsattesten |
PVDA-PTB | |
---|---|
1. Fiscaliteit en parafiscaliteit | |
105 | Lutte contre fraude fiscale | Bestrijding van belastingfraude |
4. Gezondheidszorg, invaliditeit | |
404 | Paiement à tous les spécialistes dans les hôpitaux d’un revenu fixe | Betaling van een vast salaris aan alle specialisten in ziekenhuizen |
Vooruit | |
---|---|
1. Fiscaliteit en parafiscaliteit | |
108 | Veralgemeende derdenrapportering financiële inkomsten door financiële instellingen |
109 | Datamining CAP |
110 | Veralgemeende witte kassa & real time-VAT reporting |